tartıları ağır basarsa, onlar kurtuluşa erecekler, kimlerin de tartıları hafif gelirse, onlar ebedî olarak cehenneme gireceklerdir.89
İslâm insanlardan ilâhî iradeye uygun bir yaşantı sürmelerini ister. Dünya ve âhiret mutluluğuna ulaşmaları için onlara hükümler ve ilkeler getirir. Bu hüküm ve ilkelerin maksatları özetle şöyle ifade edilir: Dinin korunması, canın korunması, neslin korunması, malın korunması, aklın korunması. Müminlerden bu beş zorunlu ilkeyi (zarûriyyâtı) korumaları istenir. İslâm ayrıca bu unsurlara varlık kazandırmak ve onların devamını sağlamak için maddî ve mânevî müeyyideler tespit eder.
Dinin korunması için insanlardan kendi hevâ ve heveslerine uymamaları, hevâ ve heveslerini ilâh edinmemeleri90 ve din uğrunda cihad etmeleri emredilir.91 İslâm"ı seçtikten sonra dininden dönenler ise Kur"an"da cehennem ile tehdit edilir.92
İslâm, neslin korunmasını ve insanların sağlık, ahlâk, hukuk ve din açılarından doğru biçimde çoğalmalarını temin etmek için maddî ve mânevî müeyyideler getirir. “Zinaya yaklaşmayın. O çirkin bir iştir, çok kötü bir yoldur.” 93 âyetiyle zinaya götürecek davranışları kesin biçimde yasaklar. Öte yandan ilgili âyette celde (sopa)94 ve bazı rivayetlerde ise recm (taşlayarak öldürme) cezası95 ile maddî yaptırım; zinanın “büyük günahlardan olduğu” ifade edilerek de96 mânevî yaptırım uygulanır.
İslâm, hayatın korunmasına yönelik müeyyideler de koyar. “Haklı bir sebep olmadıkça Allah"ın öldürülmesini haram kıldığı cana kıymayın!” 97 âyetiyle insan hayatının dokunulmazlığını ilân eder. İntihar etmek,98 kan davası gütmek,99 terör ve anarşi çıkarmak100 gibi yaşam hakkına yönelik suçları yasaklar. Kısas, diyet ve tazminat gibi maddî müeyyidelerle101 ve cehennem azabı102 gibi uhrevî müeyyidelerle hayatı destekler.
Tıpkı can gibi mal da dokunulmazdır103 ve diğer ilkeler gibi malın korunması da maddî104 ve mânevî müeyyidelerle105 teminat altına alınmıştır.
Dinimiz aklın korunması için akla zarar veren106 alkollü içkileri ve uyuşturucuları yasaklar.107 Bunları önlemek için maddî müeyyide olarak celde (sopa) cezasını,108 mânevî müeyyide olarak da cehennem azabını109 öngörür.
Kısacası İslâm, bir taraftan hukukî ve ahlâkî bir sistem olarak “kötü” ve “yasak” kategorisine giren davranışlara maddî müeyyideler koyarken, aynı zamanda metafizik bir değerler sistemi olarak “günah” sınıfına giren davranışlara da dinî ve uhrevî müeyyideler öngörür. Bu nedenle iyi