kendine kürsü tahsis edilen yegâne zât Kutlu Nebî"nin şairi, câhiliyenin ve İslâm"ın en etkili söz ustası Hassân b. Sâbit"tir. Şirk ve küfrün söz kalelerini dizeleriyle çökerten ve bu konuda bizzat Peygamber"in, “Allah"ım, onu Rûhu"l-Kudüs"le destekle.” diye dua ettiği Hassân.62
Mescitte dizelerini müminlere tekrarlarken halife Ömer"in sert bakışları karşısında yemin ederek Hz. Peygamber"in bu konuda kendisine izin verdiğine dair Ebû Hüreyre"yi şahit tutan Hassân.63
Kureyş muannitlerini hicvederken ola ki, farkına varmadan Peygamber"e de dil uzatmış olur endişesiyle Ebû Bekir"den Kureyş"in bütün soy kütüğünü öğrenip, Hz. Peygamber"i tereyağından kıl çeker gibi ayırarak müşrik Kureyşlileri dizeleriyle can evinden yaralayan Hassân.64
Abdullah b. Revâha"nın umretü"l-kazâ sırasında Mekke"ye girerken söylediği beyitler için nasıl, “Bu sözler onların üzerlerine yağdırılan oklardan daha etkilidir/çökerticidir.” demişse Kutlu Nebî, onun için de benzer şeyleri söylemiştir.65
Söz hazinelerinin anahtarları kendine verilen Kutlu Nebî, sözlerin en latîfini, en veciz ve en anlaşılır biçimde söyler, konuşurken tane tane konuşur, anlatırken dinleyenler rahat kavrasın diye sözlerini tekrarlar.66 Ana dilini herkesten daha iyi öğrenmesi için Sa"doğulları"na daha çocukken uzun müddet konuk olur; Arap yarımadasında konuşulan bütün lehçelere aşina, “elçiler yılı” denilen hicrî dokuzuncu yılda bütün heyetlerle onların anlayacağı biçimde konuşacak kadar dile vâkıf. Hatta bu duruma telmih eden bir rivayette, “Bana dili Rabbim öğretti ve en güzel şekilde öğretti.” 67 buyrulmuştur. “Bana sözün özü verildi.” 68 diye kendisinin bütün peygamberlere olan rüçhanına işaret eder. Konuşurken temsiller, teşbihler, misallerle kastını en güzel biçimde beyan eder.
Allah Resûlü, ümmetini faydasız, lüzumsuz lakırdılara karşı ikaz eder. Mâlâyanîyi terk edebilenin ne güzel bir Müslüman olacağını ilân eder.69 Samimiyeti sözün özü sayar. İnsanların kalbini esir almak için yapmacık sözler söyleyenleri, ağzını eğip bükerek gösteriş için söz sarf edenleri Allah"ın sevmediğini haber verir.70 İnsanları, ikiyüzlülerin herkese karşı farklı farklı konuşmaları konusunda dikkatli olmaları için ikaz eder.71 Hele hukuku ilgilendiren konularda söz yeteneğini kullanarak hakları gasp etmek isteyenleri en ağır biçimde uyarır. Bu suretle iktisap edilenin bir hak değil, doğrudan cehennem ateşi olduğunu beyan eder.72 Sözün emanet olduğu; sorumsuzca sarf edilen bir söz yüzünden elim acılara duçar