nezdinde malıyla, kanıyla müminin hürmeti (saygınlığı), senin hürmetinden daha büyüktür!” 18
Bu hadis, müminin, Kâbe kadar hürmete lâyık olduğunu, müminin Kâbe kadar saygınlığının ve dokunulmazlığının bulunduğunu anlatmaktadır. Kâbe"ye kalplerini kuvvetlendirmek için gidenler, bunun ilk ve temel şartının mümin kardeşinin kalbini kırmamaktan, bu dokunulmazlığı çiğnememekten geçtiğini iyi bilmelidirler.
Hac ibadetinin rükünlerinden biri de tavaftır; yani Kâbe-i Muazzama"nın etrafında yedi kez dönmektir. Tavaf bir nevi namazdır ve tavafta, hacı Allah"ın huzurunda olduğunun bilinciyle, O"na yaraşan bir tazim ve muhabbet içerisinde olmalıdır. Resûlullah"ın (sav) beyanına göre, “Kâbe"yi tavaf etmek, namaz kılmak gibidir. Ancak tavafta konuşabilirsiniz. Kim tavaf esnasında konuşursa sadece hayır(lı şeyler) konuşsun.” 19 Tavaf ederken, Hz. İbrâhim oğlu İsmâil (as) ile Allah"ın evini nasıl dönerek inşa ettilerse, hacı da aynı şekilde tavafla iman evini, gönül evini yeniden inşa etmelidir. Kâbe Allah"ın evi, kalpler de O"nun nazargâhıdır. Hacı orada sürekli Kâbe"ye bakar, onun yüceliğini temaşa eder; Allah ise kulun kalbini gözetir, onu dikkate alır. Hz. Peygamber"in veciz bir şekilde ifade ettikleri gibi, “Allah sizin şeklinize şemailinize ve mallarınıza bakmaz, kalplerinize ve amellerinize bakar.” 20
Cemaatle kılınan farz namazlar dışında, tavaf ibadeti günün her saatinde kesintisiz devam eder. Zira Resûlullah (sav), gece ve gündüz hangi saatte olursa olsun Kâbe"yi tavaf edip namaz kılanlara engel olunmaması talimatı vermiştir.21
Erkeklerin tavaf yaparken Kâbe"nin etrafındaki ilk üç dönüşlerinde (şavt) daha heybetli yürümeleri (remel) ile tavafta ihramlıyken sağ omuzlarını açık bulundurmaları (ıztıba), aslında Mekke müşriklerine karşı güç ve gövde gösterisi amaçlı ortaya çıkmıştır. Mekkeli Müslümanlar hicret edince, Medine"nin havası kendilerini olumsuz etkilemiş ve biraz zayıf düşmüşlerdi. Aradan yedi yıl geçtikten sonra üç günlüğüne geldikleri umre ziyaretinde Mekkeliler tarafından bu durumları dile getirilince Hz. Peygamber ashâbına müşriklere karşı güçlü görünmelerini, onların oturduğu tarafa dolandıklarında daha çalımlı ve güçlü yürümelerini emretmiş ve onlar da bunu yapmıştı.22 İbn Abbâs"a (ra) göre, başlangıçta tavaf esnasında Kureyşlilere gövde gösterisi için yapılan remel (heybetli yürüyüş), Hz. Peygamber"in Veda haccında, tavafın ilk üç şavtında yapmasıyla sünnet olmuştur.23 Nitekim bir defasında Hz. Ömer, “Biz neden hâlâ bu remele