kayıt altına alındığı görülmektedir: “Kim kendini babası dışında birine nispet ederse ya da kim kendisini (azat eden) efendilerinin dışında birine bağlı gösterirse Allah"ın, meleklerin ve bütün insanların lâneti onun üzerine olur. Kıyamet günü Allah onun ne tevbesini ne de mazeretini kabul edecektir.” 14
Nesebin önemine vurgu yapan hadis metinleri arasında, nesep hususundaki karışıklıkların gayri meşru birlikteliklerden kaynaklandığına dair rivayetler yer almaktadır. Mamafih Hz. Peygamber sahih bir nikâhın şartlarını taşımayan, dolayısıyla ahlâkî temeli bulunmayan bütün evlilik şekillerinin geçersiz olduğunu ilân etmiş15 ve bu tür birlikteliklerden doğan çocukların soyunu ve kimliğini tespit noktasında çok önemli bir hukukî hüküm koymuştur. Buna göre Resûlullah (sav), çocuğun, nasıl ve ne şekilde meydana gelirse gelsin, yatağında doğduğu kişiye yani annesiyle meşru nikâhı olan babaya ait olduğunu belirtmiştir. Bu bağlamda, bir çocuğun kimliği hakkında Sa"d b. Ebû Vakkâs ile müminlerin annesi Sevde bnt. Zem"a"nın kardeşi Abd b. Zem"a arasında yaşanmış olan tartışma meşhurdur. Hz. Âişe"nin aktardığına göre, Utbe b. Ebû Vakkâs ölmeden önce kardeşi Sa"d b. Ebû Vakkâs"a, Zem"a"nın cariyesinin oğlu Abdurrahman"ın kendisine ait olduğunu ve onu yanına almasını söylemişti. Abd b. Zem"a"nın İslâm"ı kabul ettiği Mekke"nin fethi esnasında Sa"d b. Ebû Vakkâs bu çocuğu tutup, “Bu, kardeşim Utbe"nin oğludur. Onu kendi nesebine dâhil etmem konusunda kardeşim bana vasiyette bulunmuştur.” deyince Abd b. Zem"a, “Bu, benim kardeşimdir, babamın cariyesinin oğludur, babamın döşeği üstünde doğmuştur.” karşılığını verdi. Her iki taraf bu anlaşmazlığı Hz. Peygamber"e ilettiler ve birbirlerine karşı ileri sürdükleri iddialarını Allah Resûlü"nün huzurunda tekrarladılar. Bunun üzerine Resûlullah (sav), “Ey Abd! Bu (Abdurrahman), senin kardeşindir.” buyurdu ve ekledi: “Çocuk yatak sahibinindir. Zina eden erkeğe gelince; o, çocuk üzerindeki her türlü haktan mahrumdur.” Ardından tartışmaya neden olan çocuğun sima olarak Utbe"ye benzediğini fark eden Hz. Peygamber, sevgili eşi Sevde bnt. Zem"a"ya hitaben, “Sevde! Bundan sonra sen de bu Abdurrahman ile görüşürken Kur"an"ın hicap hükmüne göre hareket et.” buyurdu. Bu olaydan sonra Abdurrahman, bir daha Sevde"yi görmemiştir.16 Böylece Resûlullah biyolojik babası kim olursa olsun, zina ettiği için bu kişiye çocuk üzerinde hak tanımamıştır. Hatta çocuğun doğumundan sonra babasına benzemesinden dolayı gerçek babasının bilinmesine ve hanımlarına akrabalık ilişkilerinde mesafeli davranmaları emrini vermesine rağmen bu hükmü vermiştir.